onsdag 4 mars 2009

Den lätte gick inte, Expert!

För ett år sen köpte jag en ny tv hos Expert, en 32 tums LCD platt- tv som jag är nöjd med. Vid köptillfället frågade de om jag ville köpa till en försäkring, något jag naturligtvis inte gjorde då jag som tidigare butiksanställd är väl medveten om konsumentköplagen.

Idag fick jag ett brev från företaget Solid Försäkringar, där jag "erbjuds" att teckna en försäkring då Experts sk butiksgaranti går ut. De skriver bl a;

Nu är din produkt som du köpte hos oss på Expert äldre än ett år vilket innebär att den inte längre omfattas av butiksgarantin. Vi vill därför erbjuda dig en försäkring som ger dig skydd för både funktionsfel och yttre skador.

Under rubriken "Trygga fördelar" skriver de lite längre ner;

* Försäkringen ersätter otursskador t ex tapp- kross- eller fuktskador.
* Försäkringen ersätter funktionsfel.
* Du får ersättning genom reparation eller en ny motsvarande produkt.
* Du får hjälpdirekt i din närmaste Expert butik, snabbt och enkelt.

För detta vill de ha 397:- kronor för ett år. Det finns bara ett litet aber; På alla punkter, utom en, har jag redan ett gratis skydd via konsumentköplagen!

* En garanti mot funktionsfel har jag i tre år.
* Reparation eller en ny motsvarande produkt är jag också garanterad i konsumentköplagen.
* I de flesta hemförsäkringar har man en sk allriskförsäkring. Det är den du använder dig av ifall du råkar slänga gjutjärnspannan in i TV:en när ditt favoritlag åter släpper in ett billigt mål.

Att Expert dessutom vill ha betalt för att ge den service du har laglig rätt till snabbt och enkelt säger mest om deras syn på kundservice.

Det här är inget annat än rent bondfångeri! Det är dock tragiskt att ett så stort företag använder sig av detta för att öka på sin profit, då många kunder inte är lika insatta i sina rättigheter och därmed betalar för något de har laglig rätt till och/eller redan betalar för genom hemförsäkringen.