torsdag 21 januari 2016

Teddybears samarbetar med ökänd "homofob"!

Svenska Dagbladet har recenserat Teddybears senaste skiva, Rock on, och recensent är Stefan Thungren.

Han beskriver Teddybears som en grupp som tidigare personifierade det grabbiga 90-talet, men nu anser dem vara "...en av våra mest politiska akter." Han skriver;

"När många andra håller märkligt tyst om sin samtid kuppar de mot SD i Sommarkrysset och markerar kraftigt gentemot sexistiska trakasserier av feministiska politiker."

Detta får anses ett tämligen märkligt uttalande då det närmast råder krav på artister idag att ta ställning mot Sverigedemokraterna för att få uppträda i minsta samlingslokal. Ibland räcker det att tom att vara släkt med några som kritiserat t ex förekomsten av asylboenden för att man ska anses vara persona non grata, något artisten Gunhild Carling fick kännas vid när hennes bröder uttryckte kritik mot ett kommande asylboende.

Vad som borde uppröra SvD:s journalist är dock att Teddybears denna gång valt att arbeta bl a med en av världens mest kända "homofober"  (eller homohatare som jag i detta fall hellre kallar honom då fobi är ett medicinsk uttryck som alltför ofta missbrukas), Beenie Man.

Så sent som 2010 väckte han stor uppståndelse när han skulle spela i Sverige. Inte bara för att han hatade bögar, utan för att han i en sång uppmanade till att skjuta dem. Detta bl a i sången "Damn!!!" vars intro går;

Well, I’m think of a new Jamaica

Mi come fi execute all a di gays

2012 gjorde Beenie Man avbön på Youtube, något som dock många på sociala medier ansåg vara en läpparnas och plånbokens bekännelse.


Att medelklassgrabbarna i Teddybears inte bryr sig om att en artist de samarbetar med så sent som för fyra år sen uppmanade sin publik att avrätta bögar förvånar mig inte. De håller sig trygga i den svenska ankdammen genom att hata sverigedemokrater.

Vad som förvånar mig mer är att Svenska Dagbladet har en musikrecensent som ignorerar allt vad SvD anser sig stå för, och dels inte kritiserar Beenie Man, utan istället hyllar honom i det avslutande stycket;

Och över detta samspelar Beenie Man med en tvärflöjt och en av årets ömmaste refränger på exempelvis ”Broken heart beat”. Det är stundtals högst charmant, med andra ord.

Det torde vara svårt för SvD Kultur att framöver med någon som helst trovärdighet kritisera en enda artist eller politiker, när det krävs så lite att gå från uppviglare till avrättning av bögar till att vara helt charmant...