onsdag 15 februari 2017

Vegetariskt = Veganskt?

I Göteborgs-Posten rapporterar man idag att tre företag fällts för sk "vegofusk" av Reklamombudsmannen. Det är Lidl, hamburgerkedjan Max och Orkla Foods som använt sig av ord som  "vegetariskt" och "veggie", detta trots att de innehållet mjölk och ägg.

De förlitar sig på Livsmedelsverket som fastslår att ord som anknyter till vegetariskt inte får innehålla något animaliskt innehåll.

Det är bra att såväl Reklamombudsmannen som Livsmedelsverket håller koll på företagen. I detta fall tror jag dock att en betydelseförskjutning av ordet "vegetariskt" eller "vegetarian" skett över tid.

Jag är själv vegetarian sedan flera år. För mig innebär det att jag inte äter kött och fisk men kan tänka mig mejeriprodukter och ägg, alltså det som även kallas lakto-ovo vegetariskt. Det är också självklart för de flesta under femtio numer att en vegetarian i allmänhet kan äta ägg och mejeriprodukter, även om de inte sällan gärna avstår det med. (Själv har jag gått över till havremjölk till gröt och latte).

Hade jag avstått allt animaliskt hade jag kallat mig "vegan".

Det ska bli intressant att se om några år om rekommendationerna angående uttrycket vegetariskt då fortfarande är desamma.

Vad tycker/tror du? Diskutera gärna nedan.